Hur får man en organisation att stå upp för antikorruption och hur skapar man socialt tryck internt för att motverka korruption, både inom den egna organisationen och hos leverantörer och underleverantörer? Det talade Joachim Pikwer, General Counsel på Pontarius, om på årets IICE Summit i London.
Temat på föreläsningen var hur man skapar en kultur mot korruption och de affärsmässiga möjligheter detta kan ge.
– Det handlar till stor del om att uppmärksamma och vässa de grundläggande värderingar som finns i företaget. Ofta är det sunda värderingar, men som ibland sätts på prov. Då gäller det att etiken finns djupt rotad i kulturen i bolaget, säger Joachim Pikwer.
IICE startade 2006 som ett forum för beslutsfattare inom “Information Management”, “Investigations”, “Compliance” och “eDiscovery” (IICE) med syftet att dela goda erfarenheter inom dessa områden. IICE fokuserar bl.a. på hur man hanterar dessa områden så att de bidrar till en organisations lönsamhet samt att etik, lag och moral sätts på företagens agendor. I år var även den nya allmänna dataskyddsförordningen (GDPR) och dess hantering en viktig del i programmet.